Tijdens een incident heeft elke zorgverlener een stukje van de puzzel, maar er is ook behoefte aan totaaloverzicht. Op dat moment komen de informatiecoördinatoren (ICO’s) van de zorginstellingen en het hoofd informatie van de GHOR (HIN-GZ) in actie. Onlangs zijn er weer nieuwe ICO’s getraind. Ze zijn werkzaam bij verschillende ziekenhuizen, GGD’en, ambulancediensten en huisartsenorganisaties in deze regio’s.
Ico’s delen razendsnel alle informatie met elkaar en met andere partijen die deze informatie nodig hebben. Op deze manier is er continu een goed en actueel beeld van de situatie, wordt bijvoorbeeld het aantal gewonden in kaart gebracht en zijn eventuele knelpunten boven tafel gekomen. Nu weet iedereen precies wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren om de situatie onder controle te krijgen.
Landelijk crisismanagement systeem
De nieuwe informatiecoördinatoren zijn getraind om te werken in LCMS-GZ, het landelijke crisismanagement systeem voor de geneeskundige zorg. De ICO is verantwoordelijk voor het bijhouden van het actuele beeld van de betreffende zorginstelling. De training werd georganiseerd door de GHOR-bureaus van de veiligheidsregio’s IJsselland, VNOG en Twente in samenwerking met het Netwerk Acute Zorg regio Zwolle en Euregio. Anniek Helder van GHOR IJsselland en Joos Perrier van GHOR Twente verzorgden deze training. De deelnemers waren goed vertegenwoordigd en kwamen uit de regio’s Twente, IJsselland, Noord- en Oost-Gelderland, Gelderland Midden en Gelderland Zuid (Oost 5 samenwerkingsverband). De nieuwe ICO’s zijn werkzaam bij verschillende ziekenhuizen, GGD’en, ambulancediensten en huisartsenorganisaties in deze regio’s.
Crisisbeheersing en netcentrisch werken
De deelnemers werden meegenomen in de wereld van crisisbeheersing en netcentrisch werken. Welke informatie is belangrijk op het moment van een crisis en met wie moet je dat delen? En vooral belangrijk: hóe deel je dat dan. Hoe werkt informatie-uitwisseling tussen de hulpdiensten en tussen de diverse zorginstellingen? Wie zorgt ervoor dat de informatie terechtkomt bij de juiste personen? Tijdens de training oefenden deelnemers met een casus en werden er diverse voorbeelden van incidenten besproken waarin de ICO een rol had.
Meer weten over wat netcentrisch werken precies inhoudt? Bekijk de video.