Op maandag 17 april vond de Teach the Teacher-dag plaats, met als thema ‘samen groeien we verder’. Tijdens deze dag vol inspirerende workshops zijn de docenten in het zonnetje gezet die scholingen verzorgen rondom de dagelijkse acute zorg namens Netwerk Acute Zorg regio Zwolle.
De workshops stonden in het teken van samenwerken en van elkaar leren, en tussendoor was er volop gelegenheid om te netwerken. Tijdens de workshops kwamen onder andere groepsdynamiek, interactieve werkvormen, en effectieve communicatie aan bod. Het doel was niet alleen om de deelnemers nieuwe kennis en inzichten bij te brengen, maar ook om een gezellige, interactieve dag te hebben met de groep.
Sfeer, passie en enthousiasme
En dat is gelukt: de sfeer zat er tijdens deze educatieve dag goed in. Coördinatoren Educatie en organisatoren van de Teach the Teacher-dag Annemieke Aalbers en Lizette Hollak kijken met een goed gevoel terug op de workshops en de dag als geheel. Annemieke: ‘Het was leuk om te merken dat zowel beginnende als ervaren docenten nieuwe dingen hebben gehoord. Ze hadden echt wat aan elkaar. Je ziet de passie die zij hebben voor hun vak en voor het lesgeven, en dat ‘samen groeien we verder’ kwam er ook echt in terug.’
Lizette vult aan: ‘Ik denk dat we echt de juiste workshops hebben aangeboden en dat daarin handvatten zijn geboden om verder te groeien. Een hoogtepunt voor mij was de sfeer onderling en het plezier dat ze met elkaar hadden, en daarin ook de uitwisseling.’ De deelnemers zelf waren ook erg te spreken over de positieve sfeer, de interactieve workshops en de kundigheid en het enthousiasme van de trainers.
Sfeerimpressie Teach the Teacher-dag 2023.
Inspiratie voor de toekomst
Beide coördinatoren Educatie vonden het prettig om deze dag samen met de deelnemende docenten mee te maken. Annemieke: ‘Het was goed om te zien waar onze docenten tegenaan lopen bij het geven van hun scholingen, en hoe wij hen vanuit het Netwerk daarin kunnen faciliteren en ondersteunen.’
Lizette: ‘Het is duidelijk dat er meer behoefte is aan uitwisseling tussen docenten, van zowel kennis als ervaringen. We willen naar aanleiding van deze dag dan ook meer inspelen op deze behoefte van de docenten, ook zonder dat ze fysiek aanwezig hoeven zijn.’ Hoe dat er in de praktijk uit gaat zien, is nog niet bekend, maar een ding is duidelijk: zo’n Teach the Teacher-dag als deze is zeker voor herhaling vatbaar!