Donderdag 10 oktober vond de tweede editie van de ROAZ-dag in de ROAZ-regio Zwolle plaats voor leden van het bestuurlijk en tactisch ROAZ en andere bestuurders, managers en zorgprofessionals, betrokken bij het Integraal Zorgakkoord (IZA). Onder begeleiding van dagvoorzitter Gaetana Ferla doorliepen zij een afwisselend programma. Deelnemers werden geïnformeerd over de stand van zaken rondom het IZA in de regio en hen werd gevraagd mee te denken en praten over de opgaven waar deze ROAZ-regio voor staat. Daarnaast was er volop mogelijkheid te netwerken. Dit alles met als doel de acute zorg in deze regio goed, toegankelijk en betaalbaar te houden.
Stand van zaken
Arjen Tilro (Zilveren Kruis) en Ina Kuper (voorzitter ROAZ-regio Zwolle), opdrachtgevers van het ROAZ-plan in deze regio, openden de dag. Zij gingen in gesprek met Gaetana over wat het doel van de dag was, maar ook waarom het zo belangrijk is dat we samenwerken binnen de acute zorg en wat ieders rol hierin is. Inge Boomkamp (manager van het netwerkbureau) en Nathanie Baron (programmamanager IZA) gaven vervolgens toelichting op de implementatie van het ROAZ-plan: waar staan we nu, hoe pakken we het aan en welke uitdagingen komen we tegen? Na deze presentaties kregen de deelnemers via een ‘shift-and-share’ principe van alle acht ROAZ-opgaven uit het ROAZ-plan een korte update door de opgavecoördinator.
Inspiratie uit de Apenheul
Na de lunch inspireerde directeur van de Apenheul, Roel Welsing, de deelnemers door de link te leggen tussen uitdagingen waar zowel de zorg, als de Apenheul voor staan. Hieruit bleek dat er op organisatorisch en beleidsmatig niveau veel overeenkomsten zijn. Hoe gaat de Apenheul hiermee om en hoe kan de zorg dit inzetten.
Deelsessies ROAZ-opgaven
De deelnemers gingen vervolgens uiteen in deelsessies. Er waren in totaal acht deelsessies, die betrekking hadden op de acht opgaven uit het ROAZ-plan. Bij iedere opgave stond een andere vraag centraal en werd een andere werkvorm gehanteerd. Dit alles om input op te halen, maar ook om te sparren met de deelnemers om zo de volgende stap in implementatie van de gemaakte afspraken te kunnen zetten.
Deelsessie opgave 1: Boeien, binden en behouden van personeel
Het doel van deze sessie was het toetsen van de definitie en de uitgangspunten van goed werkgeverschap. De deelsessie leverde met name op de uitgangspunten veel input. Zo werd genoemd dat de werknemer mede verantwoordelijk is voor goed werkgeverschap. Daarnaast kwamen verschillende oplossingen naar voren, die een bijdrage kunnen leveren aan het boeien, binden en behouden van personeel. Een voorbeeld hiervan: ‘Investeer in een omgeving waar verschillende doelgroepen met elkaar in contact komen (community management).’
Deelsessie opgave 2: In-, door- en uitstroom
Tijdens een kampvuurgesprek in het jaar 2044 werd gesproken over wat nodig was om te komen tot een ideale, vooraf geschetste situatie. De groep werd verdeeld in pioniers van het eerste uur die erbij waren in 2024 en de nieuwe collega’s, die pas zijn komen werken in 2044. De nieuwe collega’s bevroegen de pioniers hoe zij zijn gekomen tot de situatie in 2044. Hieruit kwamen verschillende aspecten naar voren. Zo werd gesproken over de financieringssystematiek, deze zou beter aan moeten sluiten op het voorkomen van behandelingen, in plaats van financieren op basis van het aantal verrichtte behandelingen. Door hierop te focussen kun je de instroom beperken.
Deelsessie opgave 3: Zorgaanbod en beschikbare capaciteit
De focus lag tijdens deze sessie op de regionale bespreking van portfoliokeuzes en hoe daar te komen. Wat is de stip op de horizon en hoe en met wie bereiken we deze? Aan bod kwam de noodzaak van een regionaal gedeelde verantwoordelijkheid om portfoliokeuzes te bespreken en op die manier zo min mogelijk zorg te verliezen in de regio. Om dit te bereiken vonden deelnemers het belangrijk dat zorgverzekeraars, zorginstellingen, medewerkers en gemeentes dezelfde stip op de horizon hebben, en dit ook op die manier naar buiten brengen. Daarnaast werd de patiënt als belangrijke gesprekspartner benoemd. De deelnemers benoemden ook een aantal goede oplossingen om portfoliokeuzes eventueel te voorkomen, zoals regionale werknemers, die flexibel ingezet kunnen worden.
Deelsessie opgave 4: Informatiemanagement en digitale gegevens(uitwisseling) patiënt/cliënt
Deelnemers uit deze deelsessie gingen aan de slag met het dataspel ‘Data Diplomacy’. De spelers moesten in dit spel verschillende datasets vormen, die aansloten op drie afzonderlijke scenario’s. Een dataset werd vastgesteld, wanneer alle verschillende partijen tot consensus waren gekomen of de tijd op was. Het vaststellen van een dataset was uitdagend doordat prioriteiten verschilden per rol. Het is de betrokken ketenpartners gelukt om drie datasets te vormen. Net zoals in de ROAZ-regio kwamen de verschillende belangen naar voren in het spel. In de discussie na afloop werd onder andere benoemd dat er keuzes gemaakt moeten gaan worden in welke data nodig zijn voor de andere ROAZ-opgaven. Hierbij werd terugverwezen naar de tijdsdruk in het spel: ook op ROAZ-niveau kun je een werkvorm inzetten met een deadline om bepaalde data aan te leveren.
Deelsessie opgave 5: Zorgcoördinatie
De sessie startte met een toelichting op de 5 W’s van zorgcoördinatie (wie, wat, waar, waarom en wanneer + hoe). De deelnemers werden meegenomen in de kansen en uitdagingen van de implementatie van zorgcoördinatie. De vragen en gesprekken over de uitdagingen helpen de regionale werkgroep om in de uitwerking van het transformatieplan de impact beter te duiden en concreter op te schrijven welke transformatie wordt beoogd.
Tijdens het tweede deel werden de deelnemers door de deelprojectleiders van subregio Apeldoorn-Zutphen voor een aantal stellingen gezet. Dit leidde tot interessante gesprekken tussen de deelnemers waarin de argumenten vanuit verschillende ketenpartners werden gedeeld.
Deelsessie opgave 6: Multitrauma
Datagedreven werken en verbeteren stond centraal tijdens deze sessie. Er werd gestart met een toelichting op de Landelijke Traumaregistratie (LTR), waarna een voorbeeld werd gegeven van een analyse op LTR-data als input voor casuïstiekbespreking in het Regionaal Trauma Overleg (RTO) en in de kerngroep trauma. De deelnemers gingen aan de hand van vragen in gesprek over datagedreven werken en verbeteren binnen én tussen de verschillende organisaties. Deelnemers wisselden kennis uit over de randvoorwaarden voor datagedreven werken en bespraken hoe datagedreven werken terugkomt in het dagelijks werk. Tot slot is gesproken over het belang van datagedreven samenwerken in deze regio en werd de urgentie uitgesproken over de implementatie van de terugkoppeling van de spoedeisende hulp aan de ambulance.
Deelsessie opgave 7: Acute verloskunde
Tijdens deze deelsessie kregen de deelnemers een inkijkje in de eerste opzet van het simulatiemodel van de capaciteit zorgvraag en zorgaanbod in de acute verloskunde van de regio. Verspreid over twee deelsessies werden verschillende keuzes en overwegingen voorgelegd aan de deelnemers, die tijdens de ontwikkeling van het model naar boven kwamen. Centraal stond de beperkte databeschikbaarheid, die de kwaliteit van het model bepaalt.
Deelsessie opgave 8: Ketenvoorbereiding op rampen en crises
De centrale vraag tijdens deze deelsessie was: ‘Hoe borg je de rol/taak van de adviseur crisisbeheersing en OTO in een organisatie?’ Door middel van een interactieve werkvorm, werd waardevolle informatie opgehaald. Enkele voorbeelden:
- Spreek binnen het bestuurlijk ROAZ af hoeveel fte er besteed dient te worden aan deze functie.
- Verplicht de aanwezigheid van een functie adviseur crisisbeheersing.
- Maak het leuk en sluit aan op competenties (juiste persoon op de juiste plek, autonomie en opleidingen/trainingen).
- Waarom niet één functionaris voor meerdere instellingen (in dezelfde sector)?
- Ontwikkel een integrale oefening (een model-oefening), die in de verschillende organisaties gebruikt kan worden.
Inspirerende proeverij
De dag werd afgesloten door Elma Visscher en Arjette van der Mooren van het Centrum voor Verbeteren en Innoveren (CVI) van Isala. Zij gaven een proeverij in ‘het leiden in veranderen’. De deelnemers kregen een kijkje in de tools en methodes die er zijn rondom verandermanagement.
Het netwerkbureau kijkt terug op een geslaagde dag. De komende tijd wordt alle input verwerkt en meegenomen naar de verschillende werkgroepen, om zo de volgende stap in implementatie te kunnen zetten. Alle deelnemers bedankt en tot volgend jaar!
Kon je er dit jaar niet bij zijn, maar wil je volgend jaar ook graag meedenken en –praten over de toekomst van de acute zorg in de ROAZ-regio Zwolle? Stuur dan een mail naar info@netwerkacutezorg.nl.