Begin december organiseerde Netwerk Acute Zorg regio Zwolle (NAZrZ) het symposium RAMPmeester met als onderwerp: ‘Wat kun je als organisatie doen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op een ICT-netwerkstoring?’ Het doel was het delen van kennis en ervaring op het gebied van crisisbeheersing, om zo meer bewustwording te creëren en de voorbereiding op rampen en crises in de regio te verbeteren.
Verschillende adviseurs crisisbeheersing en OTO, planbeheerders en crisiscoördinatoren waren aanwezig. Lindy Bakker, adviseur crisisbeheersing en OTO NAZrZ, was één van de organisatoren: ‘Uit het symposium kwam naar voren dat de samenwerking in de keten bij rampen en crises als positief wordt ervaren. Dat is een mooi uitgangspunt. Een crisis beperkt zich vaak niet tot één instelling, maar verspreidt zich over de keten. Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat we dit in goede banen leiden.’

Edwin Rozeman van Isala
Casus Isala
De casus, die centraal stond tijdens het symposium, was een ICT-netwerkstoring bij Isala april vorig jaar. Lindy: ‘De casus werd vanuit verschillende invalshoeken en rollen besproken, om op die manier van elkaar te leren. Vanuit het perspectief van Isala vertelden Edwin Rozeman, crisiscoördinator en Miriam Hendriksen, manager ICT, over de keuzes die zij maakten ten tijde van de storing. Ook gingen zij in op aspecten die goed gingen, leerpunten en de impact die het incident had op het ziekenhuis en de ketenpartners. Zij gaven enkele tips:
- Zorg ervoor dat je alle relevante personen informeert.
- Maak jip-en-janneketaal van technische termen.
- Bereid je als zorg en IT samen voor op langdurige IT-storingen, door dit gezamenlijk te oefenen.’
Jan Keuning en Stephan ten Have, beiden Officier van Dienst Geneeskundig (OvD-G), deelden vervolgens hun ervaring en visie op het incident vanuit GHOR IJsselland. Belangrijkste punt dat hieruit naar voren kwam, is: informeer de dienstdoende OvD-G zo snel mogelijk. Hij/zij kan de organisatie helpen bij de afstemming in de keten. Ook kan hij/zij snel maatregelen (laten) treffen om stagnatie in de keten te voorkomen.
Cybercrisis in de zorg:… wat als?
Drs. Abderrahman Kaouass, managing consultant Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement (COT), sloot af met inzicht in de consequenties van een cybercrisis in de zorg. Wat is de impact en waarom kent een cybercrisis zoveel uitdagingen? Hij gaf enkele tips om je als organisatie goed voor te bereiden op een cybercrisis:
- Maak een integraal crisisplan, hiermee creëer je een flexibele en eenvoudige crisisstructuur.
- Maak een specifiek cyber draaiboek (of scenariokaart), hiermee voorkom je tijdens het incident discussie over dilemma’s en uitdagingen.
- Organiseer crisistrainingen en –oefeningen met een cyberscenario, door te ervaren kom je erachter wat wel/niet/deels werkt.
- Cyberrisicomanagement, ken je cyberrisico’s en kijk welke je kunt voorkomen.
- Zorg voor een goed zorgcontinuïteitsplan, versterk je weerbaarheid en veerkracht. Crisismanagement is niet de enige oplossing.
Samenwerken
Lindy: ‘Het ketenbelang van voorbereiding op cybercrisis kwam goed naar voren en werd door iedereen erkend. Door ons samen voor te bereiden op rampen en crises, hoeven we niet afzonderlijk van elkaar het wiel iedere keer opnieuw uit te vinden en weten we elkaar snel te vinden. We kijken terug op een waardevolle bijeenkomst, met heldere tips en leerpunten. De laatste tip kwam van dagvoorzitter Pieter Janssen, hij gaf aan altijd logisch na te blijven denken en dat het belangrijk is een plan B te hebben.’
Meer weten?
Meer weten over RAMPmeester of Crisisbeheersing en OTO? Bekijk onze site, ook voor scholingen en trainingen, of neem contact op met Lindy Bakker of Petra Krijgsman via steunpuntoto@netwerkacutezorg.nl.