Eind maart is de pilot afgesloten met het geven van de ABCDE-reanimatietraining volgens een nieuw format: ‘continuous assessment’ (doorlopende beoordeling). Lizette Hollak, coördinator Educatie, legt uit: “Voorheen werd de cursus afgesloten met een examen, en vormde dat de eindbeoordeling. Nu wordt de voortgang van de deelnemers gedurende de training bijgehouden en uiteindelijk wordt aan de hand daarvan bepaald of de cursist al dan niet geslaagd is.”
ABCDE-methodiek
ABCDE is een Engelse afkorting die staat voor Airway, Breathing, Circulation, Disability & Exposure / Environment – in deze volgorde wordt in een crisissituatie een patiënt onderzocht. Achtereenvolgens wordt dus gekeken naar de luchtwegen, ademhaling, bloedcirculatie en eventueel bloedverlies, bewustzijn, en de lichaamstemperatuur en omgevingsfactoren.
Tijdens deze ABCDE-training, gericht op arts-assistenten, artsen in opleiding tot specialist (AIOS) en artsen niet in opleiding tot specialist (ANIOS), leren deelnemers met behulp van de ABCDE-methodiek een acuut zieke patiënt te herkennen, beoordelen en behandelen. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het geven van steun in de opvang, resuscitatie en stabilisatie van ernstig zieke of gewonde patiënten, en het bevorderen van de regionale verbinding en kennisuitwisseling tussen de hierin betrokken partijen.
Hulpmiddelen bij de ABCDE-training
Tussentijdse feedback
De training bestaat uit een tweedaags programma met afwisselend theorie en praktische oefeningen, veelal scenariotrainingen. De trainers geven tussendoor steeds feedback aan de deelnemers. Op die manier kunnen ze individueel maatwerk leveren – iedere deelnemer heeft tenslotte een eigen instapniveau en dus een ander leerproces – wat door zowel de deelnemers als de trainers als erg positief wordt ervaren. Lizette: “Niet alleen de trainers, maar ook de cursisten zijn verantwoordelijk voor een goed leerklimaat, en op deze manier wordt de training nog interactiever.”
Op de eerste dag van de training worden de cursisten opgesplitst in twee groepjes, maar op de tweede dag zijn ze samen: dan doet steeds de ene helft een scenariotraining terwijl de andere helft meekijkt. De trainers merken dat dit een grote toegevoegde waarde heeft in het leerproces: deze samenvoeging zorgt voor een betere zelfreflectie van de toekijkende deelnemers, die daardoor ook beter onderbouwde feedback aan elkaar geven.
“Geen Zwaard van Damocles meer”
Deelnemers aan eerdere trainingen gaven aan dat ze stress hadden voor het examen. Dat leidde tot zenuwen, chaotische uitvoering van de methodiek, en soms zelfs tot een black-out waardoor deelnemers niet konden laten zien wat ze hadden geleerd. Bovendien moest een deel van de deelnemers wachten terwijl de examens werden afgenomen, en dat zorgde voor minder leerrendement. Dat is nu dus niet meer het geval. Lizette: “Nu kan iedere deelnemer vanaf zijn eigen instapniveau groeien en kun je echt maatwerk leveren en een goed leerproces bieden.”
Tijdens de evaluatie van de pilot gaven deelnemers aan het erg prettig te vinden dat de focus tijdens de training vooral ligt op het oefenen en aanleren van theorie en praktische vaardigheden, en dat dit aanzienlijk minder spanning oplevert. “Er is geen examen dat als een soort Zwaard van Damocles boven je hoofd hangt, waardoor er meer ruimte is voor leren gedurende de rest van de cursus.”
Een geslaagde pilot dus: voortaan worden de ABCDE-reanimatietrainingen voor arts-assistenten, artsen in opleiding tot specialist (AIOS) en artsen niet in opleiding tot specialist (ANIOS) vanuit het Netwerk Acute Zorg met continuous assessment aangeboden.