Eén van de (Crisisbeheersing en OTO) programma’s binnen Netwerk Acute Zorg regio Zwolle (NAZrZ) is netcentrisch werken*, een werkwijze om binnen een netwerk snel actuele en eenduidige informatie uit te kunnen wisselen tussen alle betrokken partijen. Om ketenpartners te ondersteunen in het netcentrisch werken is een kerngroep opgesteld, deze bestaat uit vertegenwoordigers van GHOR-bureaus uit de Veiligheidsregio’s Twente, IJsselland en Noord- en Oost Gelderland en van NAZ Euregio en regio Zwolle. Eind vorig jaar sprak de kerngroep verschillende crisis- en informatiecoördinatoren van de ketenpartners over dit thema.
Rol en verantwoordelijkheid in de keten
Twee van de onderwerpen die aan bod kwamen tijdens de gesprekken waren netcentrisch werken voor en tijdens de coronacrisis en de rol van informatiecoördinator. ‘Het was niet altijd duidelijk welke ketenpartner welke rol en verantwoordelijkheid heeft en hoe de communicatielijnen verlopen’, vertelt Lindy Bakker, adviseur Crisisbeheersing en OTO bij NAZrZ. ‘De coördinatoren gaven aan dat het meerwaarde heeft als je globale kennis hebt van elkaars crisisstructuur en dat je weet waar de informatiebehoefte ligt van partners uit de keten. Niet iedereen heeft een (actieve) informatiecoördinator. Wat ook naar voren kwam was dat tijdens langdurige en complexere crises, zoals de coronapandemie, een informatiecoördinator andere specifieke vaardigheden nodig heeft, dan tijdens een acute ramp of crisis. De informatiecoördinator zou tijdens een langdurige crisis veel meer manager van (meerdere) informatiestromen zijn, zowel in de organisatie als in de keten, dan het optimaal delen van informatie tussen het eigen crisisteam en de andere teams tijdens een acute ramp of crisis.’
LCMS-GZ
Het derde onderwerp dat centraal stond was het Landelijk Crisismanagement Systeem Geneeskundige Zorg (LCMS-GZ), dit is een hulpmiddel waarmee de hulpdiensten netcentrisch werken. Het wordt gebruikt om een actueel en gedeeld beeld te onderhouden. Binnen de acute zorg zijn informatiecoördinatoren opgeleid om te werken in hun eigen LCMS-omgeving. ‘Bij vragen over het gebruik van het systeem kwam naar voren dat LCMS-GZ tijdens een langdurige crisis als corona, minder geschikt is. De (snel gedateerde) informatie in het systeem bleek meestal geen meerwaarde te hebben en leverde vaak dubbel werk op. Er zijn andere informatiestromen en communicatiestructuren ontstaan tijdens de crisis. Ze benadrukten in de gesprekken dat tijdens een acute ramp of crisis LCMS-GZ wél van meerwaarde is om informatie te delen.’
Vervolgstap
‘Nu alle gesprekken zijn afgerond is het tijd voor de vervolgstap’, vertelt Lindy. ‘Uit alle bevindingen zijn voor ons verschillende acties naar voren gekomen, zodat we als kerngroep de ketenpartners nog beter kunnen faciliteren. Zo organiseren we dit jaar basis- en verdiepingstrainingen voor informatiecoördinatoren in de regio en een bijeenkomst. Thema’s die hierbij centraal kunnen staan, zijn: elkaar beter leren kennen, hoe is de de situatie in de keten, samenwerking tussen informatiecoördinatoren, samenwerking met het hoofd informatie van de GHOR en het uitwisselen van ervaringen.’
Meer informatie
Meer informatie over netcentrisch werken is te vinden op de site van NAZrZ. Lindy Bakker is bereikbaar via steunpuntoto@netwerkacutezorg.nl.
*Netcentrisch werken
Netcentrisch werken is een werkwijze om binnen een netwerk snel actuele en eenduidige informatie uit te kunnen wisselen tussen alle betrokken partijen. Een crisisteam of -organisatie deelt relevante en geverifieerde informatie zo snel mogelijk met andere relevante teams of organisaties. Met netcentrisch werken beschik je onafhankelijk van je locatie over een actueel en consistent beeld van de ramp of crisis. Dit wordt al lange tijd ingezet door de Veiligheidsregio’s in Nederland en steeds meer crisisorganisaties sluiten zich hierbij aan. Doordat alle partijen die betrokken zijn bij een ramp of crisis op dezelfde manier informatie delen, kunnen er sneller besluiten worden genomen.