Begin deze maand vond de eerste werksessie plaats voor het aansluiten van care partners bij Crisisbeheersing & OTO. Bij deze werksessie waren vertegenwoordigers aanwezig van de grootste VVT-organisaties in de regio, en van apothekers. Ook de GHOR was aanwezig als samenwerkingspartner binnen het Regionaal Steunpunt OTO; het RS-OTO biedt regionale OTO-activiteiten aan ter voorbereiding op rampen en crises.

Voorbereiding care partners op rampen en crises
Het aanbod van Crisisbeheersing en OTO van NAZrZ was gericht op de zorgaanbieders binnen de acute zorgketen. Met de Algemene Maatregel van Bestuur Acute Zorg behoren ook de care partners tot de doelgroep. Het is immers ook voor hen van belang om hun crisisvoorbereiding goed op orde te hebben.
Lindy Bakker, adviseur Crisisbeheersing en OTO bij NAZrZ, vertelt: “We gebruiken het landelijke Kwaliteitskader Crisisbeheersing en OTO van de Netwerken Acute Zorg en de acute zorgpartners nu ook voor de care partners. Dit Kwaliteitskader kunnen zij gebruiken als richtlijn om hun crisisorganisatie goed in te kunnen richten. In deze eerste werksessie wilden wij de care partners bovendien laten zien wat wij doen als RS-OTO, hoe de OTO-cyclus werkt, wat een OTO-jaarplan inhoudt en wat de OTO-beschikbaarheidsbijdrage is. Samen met de care partners gaan wij met dit project verkennen hoe zij daar in de toekomst aanspraak op kunnen maken.” Daarnaast was deze werksessie bedoeld om vanuit beide kanten meer inzicht te krijgen in wat de care partners nodig hebben op het gebied van OTO-ondersteuning.
Zelf-evaluatie als nulmeting
Dat inzicht begint bij het invullen van een zelf-evaluatie. Lindy: “Die gebruiken we als nulmeting om te kijken waar de organisaties nu staan, en wat ze van ons nodig hebben om zich goed te kunnen voorbereiden op rampen en crises.” De zelf-evaluatie vormt dan ook de basis voor de volgende werksessie, die begin oktober plaatsvindt.
De care partners kunnen vanaf dit jaar al wel aansluiten bij het huidige regionale aanbod van OTO-activiteiten – en daar maken ze dankbaar gebruik van. Zo worden bijvoorbeeld de Basisopleiding Crisiscoördinator in 1 dag, het Dilemma-diner en de Mediatraining voor bestuurders goed bezocht. Lindy: “En dat ondanks al die drukke agenda’s! Wij zijn erg blij met het enthousiasme dat de care partners laten zien.”
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Lindy Bakker.