De juiste zorg op de juiste plek voor de juiste patiënt: dat is uiteindelijk het doel van iedere verbetering in de acute zorg. Het ROAZ-plan, met daarin acht opgaven, geeft zicht op de noodzakelijke transformaties van zorg. Momenteel wordt er in de ROAZ-regio Zwolle hard gewerkt om de gemaakte afspraken in het ROAZ-plan te implementeren. Hierbij zijn veel ketenpartners betrokken, maar ook het perspectief van patiënten/cliënten/inwoners is hierin belangrijk.
Daarom organiseerde Netwerk Acute Zorg regio Zwolle begin deze maand voor het eerst een bijeenkomst voor vertegenwoordigers van patiënten- en cliëntenraden uit de ROAZ-regio. Doel was om hen te informeren, maar ook mee te laten denken over de uitvoering van de opgaven uit het ROAZ-plan.
Tips en adviezen van deelnemers
Aanwezig waren vertegenwoordigers uit cliëntenraden van verschillende zorgsectoren. Alle deelnemers toonden grote betrokkenheid en begrip voor de uitdagingen waar de acute zorg voor staat. In de deelsessies kwamen dan ook veel goede tips en interessante vragen, maar ook enkele kritische noten naar voren, die goed mee kunnen worden genomen in de verdere uitvoering van de gemaakte afspraken in het ROAZ-plan.
Zo werd voor het boeien, binden en behouden van zorgpersoneel een aantal praktische tips gegeven, zoals ondersteuning bij het vinden van een woning en het aanbieden van kinderopvang aan de medewerkers. Om de in-, door- en uitstroom in de acute zorg beter in te richten, was de belangrijkste suggestie om in te zetten op preventie: onder andere door aandacht te besteden aan de leefomgeving, mensen te leren gezond te eten en in beweging te blijven, en voorlichting te geven over wanneer je contact op kunt nemen met welke zorgverlener.
Menselijk contact als voorwaarde voor goede (spoed)zorg
Tijdens de bijeenkomst kwam naar voren dat vooral de geruststelling en het menselijke aspect van belang is bij een spoedzorgvraag. Ook gaven de aanwezigen aan graag goed geïnformeerd te willen worden, en meegenomen te willen worden in belangrijke keuzes en processen. Hierdoor ontstaat mogelijk meer begrip in het geval van bijvoorbeeld wijzigingen in het zorgaanbod.
Wat ook naar voren kwam, is dat veel patiënten bereid zullen zijn om gebruik te maken van bijvoorbeeld zelftriage – met als voorwaarde dat ook hier weer menselijk contact blijft bestaan, en dat men zeker weet dat de zelftriage medisch onderbouwd en nauwkeurig is. In het kader van de voorbereiding op rampen en crises binnen een zorginstelling, tot slot, werd de tip gegeven om cliëntenraden adviesrecht te geven bij het realiseren van een goede inbedding hiervan.
Vervolg
De organisatie kijkt terug op een zeer positieve en opbouwende avond. Nogmaals hartelijk dank aan alle deelnemers voor hun aanwezigheid, kritische blik en nuttige input! We kijken uit naar de volgende bijeenkomst; deze zal plaatsvinden in het voorjaar van 2025.