In de ROAZ-regio Zwolle werken veel ketenpartners samen. Twee van deze partners zijn de GGD en GHOR. Wat is de rol van deze organisaties in de acute zorgketen en waarvoor kunnen ketenpartners bij hen terecht? GGD GHOR Nederland omschrijft de rol als volgt: ‘Slachtoffers van rampen en crises hebben recht op optimale geneeskundige zorg. De Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) leidt en coördineert de geneeskundige hulpverlening bij rampen en crises. Tijdens een crisis leveren allerlei verschillende organisaties geneeskundige zorg. Denk onder andere aan ziekenhuizen, ambulancediensten, huisartsen, instellingen, apothekers en het Rode Kruis. Het is belangrijk om in crisissituaties het werk van al die verschillende organisaties goed te organiseren. Daarom hebben we in Nederland de GHOR.’
Astrid Schulting (directeur publieke gezondheid, DPG, verantwoordelijk voor zowel GGD als GHOR) en Norbert Bosman (hoofd GHOR IJsselland) vertellen meer over de rol die GGD en GHOR spelen rondom acute zorg in de ROAZ-regio Zwolle.

Astrid Schulting
Verbinding zoeken
Astrid: ‘Bij de GGD en de GHOR spelen we in de acute zorgketen een rol bij het leggen van de verbinding tussen de zorgsector en het bestuur, gemeente en inwoners. Zo zat de DPG tijdens de COVID-pandemie zowel aan tafel bij de burgemeesters als bij het ROAZ. Als er bijvoorbeeld een acute zorgafdeling (tijdelijk) sluit, kunnen wij ook het lijntje leggen met de burgemeester, zodat inwoners goed worden geïnformeerd.’ Norbert vult aan: ‘De zorgsector verbinden met politie, gemeente en brandweer is ook een primaire taak van de GHOR ten tijde van crisis. Wij hebben mensen die 24/7 paraat staan in een multidisciplinair crisisteam. Een crisissituatie raakt vaak het hele netwerk. Het is belangrijk dat zorginstellingen hierop voorbereid zijn, daarom richten we ons daarnaast op het voorbereiden op rampen en crises. Hierin trekken we veel samen op met het Netwerk Acute Zorg regio Zwolle.’

Norbert Bosman
Maatwerk
Norbert: ‘Het verschilt per partner, onderwerp en fase welke rol wij hebben in het voorbereiden op een crisis. Zo hebben we de afgelopen jaren veel gedaan voor de verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg (VVT) en o.a. een bordspel ontwikkeld om laagdrempelig te oefenen met een crisissituatie. Een ander voorbeeld was een grote brand, waarbij veel rook vrijkwam met gevaarlijke stoffen. Wij delen dan via het landelijk crisismanagement systeem (LCMS) wat de situatie is en voorzien huisartsen van informatie, mochten zij de dagen na de brand patiënten krijgen met specifieke klachten of vragen. Ook bij niet voor de hand liggende situaties kunnen wij helpen. Zo trad er in een ver verleden een probleem op bij het uitwisselen van gegevens van een patiënt, die ergens van verdacht werd. De politie wilde zijn gegevens hebben, maar dit was destijds niet ingeregeld. Wij hebben gefaciliteerd dat er een convenant kwam, waarin een werkwijze werd afgesproken, zodat zij verder konden. Inmiddels is hier landelijke wet- en regelgeving voor.’
Integraal Zorgakkoord
ROAZ-regio’s en de ketenpartners in de regio, zijn momenteel volop bezig met het geven van invulling aan het Integraal Zorgakkoord, zo ook de GGD. Astrid: ‘Wij richten ons als GGD voornamelijk op het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), dit doen we samen met gemeenten, zorgverzekeraars en VWS. Daarnaast helpen wij met het opstellen van de regiobeelden, o.a. door onderzoeksgegevens en data aan te leveren.’ ‘Waar wij als GHOR met name op focussen binnen het IZA, is of er voldoende capaciteit is als er opgeschaald moet worden. Als er een keer iets gebeurt, dan heb je een groot aantal mensen die gedurende een lange tijd een zwaar beroep doen op de acute zorg. Dat is voor ons een groot aandachtspunt in de regio’, sluit Norbert af.