Het Regionaal Steunpunt OTO ondersteunt de ketenpartners in hun voorbereiding op rampen en crises door middel van programma’s en projecten. Deze programma’s en projecten worden vanuit de OTO-stimuleringsgelden geïnitieerd. Een voorbeeld van een project is de start van de kennisgroep Cybercrisis om de digitale weerbaarheid in onze regio te vergroten.
Kennis en ervaring
Het is als ketenpartner niet alleen belangrijk dat je zelf weet wat je moet doen tijdens een crisis, maar ook wat andere zorgprofessionals doen. Zo ben je op elkaar ingespeeld en leer je van elkaar. We wisselen kennis en ervaring uit in de hele keten. In onze programma’s en projecten staat ketensamenwerking en kennismanagement dan ook centraal. Om kennismanagement nog beter vorm te geven, heeft het netwerk samen met de ketenpartners het Kennisknooppunt Integraal Crisismanagement (KICK) opgestart.
Bovenregionale en landelijke samenwerking
Niet alleen in de regio werken we volop samen, maar ook daarbuiten. Zo werken wij veel samen met Bureau Acute Zorg Euregio in Enschede. Ook op landelijk niveau zijn wij nauw betrokken bij landelijke implementaties en stellen wij onze kennis, ervaring en producten beschikbaar. Het streven naar landelijke uniformiteit draagt direct bij aan betere ketensamenwerking. En dat is uiteindelijk het doel.