Bij Netwerk Acute Zorg staat alles in het teken van continu verbeteren. Dat geldt ook voor de processen achter de scholingen die het Netwerk verzorgt voor verschillende zorgprofessionals. Coördinatoren Educatie Lizette Hollak en Annemieke Aalbers geven een kijkje in de keuken.
Lizette Hollak (l) en Annemieke Aalbers (r), coördinatoren Educatie
Voor het continu verbeteren wordt de PDCA-cyclus aangehouden: Plan, Do, Check, (Re)Act (plannen, uitvoeren, controleren, (re)ageren). Zo kan snel worden geschakeld en bijgestuurd waar nodig. Annemieke: “Bij de scholingen evalueren we de inhoud om docenten aanknopingspunten te kunnen geven om te behouden wat goed gaat en aan te vullen of te verbeteren wat beter kan. Denk bijvoorbeeld aan lesvormen en leerdoelen.”
Input vanaf de werkvloer
Feedback komt niet alleen uit mondelinge en schriftelijke evaluatie door de deelnemers. Lizette: “Ook vanuit werkgroepen waarin elk ziekenhuis in de regio is vertegenwoordigd, worden verbeterpunten aangedragen – directe input vanaf de werkvloer, dus. Soms komen daar nieuwe onderwerpen uit, of zelfs helemaal nieuwe modules.”
Die feedback is dus essentieel om te zorgen dat de inhoud van de scholingen zo goed mogelijk blijft aansluiten bij de doelgroep: de zorgprofessionals. Uit eerdere feedback bleek dat zowel de docenten en trainers als de cursisten graag een aangepaste manier van evalueren wilden: concreter, compacter en minder belastend voor de cursisten. Op basis van deze input gingen de coördinatoren Educatie op zoek naar een andere manier van vragen stellen, en een bijpassende nieuwe evaluatietool. Annemieke: “De docenten waren al tijdens het aanmaken van de nieuwe evaluaties enthousiast hierover!”
Win-win-winsituatie
Het nieuwe evaluatieproces is inmiddels in gebruik genomen, en de reacties zijn nu al van alle kanten positief. De deelnemers kunnen sneller hun feedback geven door gebruik van een QR-code om in te loggen, en ze hebben de mogelijkheid om na ieder onderwerp direct een paar vragen te beantwoorden en later verder te gaan. De docenten krijgen door een nieuwe manier van vragen stellen concretere feedback die ze direct kunnen toepassen. En het gehele proces is – onder andere door de nieuwe evaluatietool – zodanig gestroomlijnd dat het de coördinatoren en het officemanagement minder tijd kost.
Lizette: “Het proces is een stuk efficiënter geworden doordat er veel verspillingen uit het proces zijn gehaald. Bijvoorbeeld door het gebruik van de universele QR-code en door een vaste evaluatie per module. Voorheen moest de evaluatie per scholingsdag worden opgesteld, waardoor iedere evaluatie een unieke code kreeg. Nu staat de evaluatie van tevoren al klaar. Van het klaarzetten van de evaluatie tot aan het invullen ervan door de cursist hebben we dus een behoorlijke efficiëntieslag gemaakt. Nog een bijkomend voordeel is dat de nieuwe evaluatietool over de hele breedte van het Netwerk kan worden ingezet voor enquêtes, evaluaties en vragenlijsten.”