De ROAZ-regio Zwolle staat de komende jaren voor zeven grote opgaven om de acute zorg in de regio te kunnen blijven waarborgen. Dit staat in het ROAZ-plan, dat eind december is gepubliceerd op www.dejuistezorgopdejuisteplek.nl. In het ROAZ-plan stellen regionale zorgpartijen vast wat de meest essentiële prioritaire opgaven zijn met betrekking tot de acute zorg in de ROAZ-regio voor de komende jaren én maken zij hierover afspraken. Het ROAZ-plan geeft zicht op de noodzakelijke transformaties van zorg.
Nathanie Baron, projectleider ROAZ-plan ROAZ-regio Zwolle: ‘De totstandkoming van het plan was het afgelopen half jaar een intensief traject voor alle betrokkenen in deze ROAZ-regio. Samen met ruim 200 ketenpartners en een vertegenwoordiging van inwoners, patiënten en cliënten is het plan tot stand gekomen. Het plan is gebaseerd op de conclusies en aanbevelingen uit het ROAZ-beeld van de ROAZ-regio Zwolle (publicatie 01-07-2023). De belangrijkste conclusie uit dit beeld is dat de acute zorg in deze ROAZ-regio onder druk staat. Dit komt met name door een toenemende zorgvraag in combinatie met een groeiend tekort in het zorgaanbod. Tijdens verschillende sessies en bijeenkomsten keken we daarom samen wat er nodig is om de acute zorg voor de toekomst goed, toegankelijk en betaalbaar te houden in deze ROAZ-regio. Dit hebben we vervolgens geprioriteerd en weergegeven in het ROAZ-plan. De komende jaren gaan we hard aan de slag met de implementatie hiervan, ook dát doen we samen!’
Zeven ROAZ-opgaven
Op basis van het ROAZ-beeld voor de ROAZ-regio Zwolle zijn zeven opgaven geprioriteerd. Dit zijn:
- Boeien, binden en behouden van personeel
- In-, door- en uitstroom
- Zorgaanbod en beschikbare capaciteit
- Informatiemanagement en digitale gegevens(uitwisseling) patiënt/cliënt
- Zorgcoördinatie
- Multitrauma
- Acute verloskunde
Deze opgaven zijn vertaald naar verschillende afspraken. Alle opgaven zijn met elkaar verbonden en in sommige gevallen randvoorwaardelijk aan elkaar.
Samenwerking
De basis van een keten of netwerk is samenwerking. Dit geldt ook voor de acute zorgketen. Het intensiveren van de samenwerking is de belangrijkste aanbeveling uit het ROAZ-beeld. Ina Kuper, ROAZ-voorzitter, is samen met Arjen Tilro (Zilveren Kruis) opdrachtgever van het ROAZ-plan: ‘Alleen samen kunnen we de acute zorg in deze ROAZ-regio nu én in de toekomst toegankelijk houden. Daarom hebben we samenwerken als randvoorwaarde gesteld voor álle zeven opgaven. Dat iedereen dit belang erkent, was terug te zien tijdens het opstellen van het ROAZ-plan, waarin intensief is samengewerkt over de muren van de eigen instelling én sector heen. Door de brede inzet van alle partners, ligt er een gedragen plan, waar we de komende jaren als ROAZ-regio gezamenlijk de schouders onder zetten.’
Zorgkantoorregio’s en grensregio’s
De ROAZ-regio Zwolle heeft (gedeeltelijke) overlap met de zorgkantoorregio’s*: Zwolle (onderverdeeld in de twee regio’s: IJssel-Vecht en Noord-Veluwe en Zeewolde), Apeldoorn/Zutphen, Midden-IJssel en Drenthe. Vanwege overlap, regionale en landelijke kaders is samenwerking met deze regio’s gezocht. Naast de regioplannen heeft het ROAZ-plan van deze ROAZ-regio raakvlakken met de ROAZ-plannen van aangrenzende ROAZ-regio’s. Het adherentiegebied van een aantal ketenpartners behoort tot meerdere ROAZ-regio’s. Met de ROAZ-regio’s Noord Nederland, Euregio, Oost, Midden-Nederland en Noord-Holland/Flevoland is om die reden afstemming gezocht.
Vervolg
Het opstellen van het ROAZ-plan was een eerste stap om de acute zorg voor de ROAZ-regio Zwolle beschikbaar te houden. De vervolgstap is de implementatie van de gemaakte afspraken. Dit start in het eerste kwartaal van 2024. De afspraken in het ROAZ-plan zijn zo concreet mogelijk gemaakt ter voorbereiding op de implementatie. Daar waar verdere concretisering nodig is, wordt dit opgepakt als één van de eerste vervolgstappen.
* Nederland is opgedeeld in 10 ROAZ-regio’s en 31 zorgkantoorregio’s. De ROAZ-regio’s richten zich op de acute zorg; de zorgkantoorregio’s op de reguliere/langdurige zorg, welzijn en ondersteuning.